In MIR zijn duizenden glimmende materialen één voor één los op de vloer geplaatst. Kristal, spiegels, verchroomd metaal, edelstenen, fournituren, pailletten, folies en speelgoedpaardjes zijn strak geordend in rechthoekige kaders. Deze rechthoeken gaan dwars in tegen de ronde vorm van MIR, maar alles wat zich binnen de kaders bevindt volgt nauwgezet het patroon van de vloerplanken. Daardoor is het gehele werk toch één groot patroon. In de vele spiegels en bolle spiegels reflecteren het witte doek van het koepelgewelf en de bezoekers steeds weer opnieuw.
In al het werk van Suzan Drummen, wordt binnen de zintuiglijkheid naar een maximale dualiteit gezocht. De kijker ontmoet bij het zien van een werk twee aan elkaar tegengestelde krachten. Aan de ene kant wordt hij door de werking van de schittering, het licht, de kleur en de ritmiek ondergedompeld in een visueel bedwelmende wereld, die hem lijkt te willen ontvoeren naar een paradijselijke plek. Aan de andere kant wordt hij door de specifieke locaties, de verschillende standpunten, het concrete materiaal en de grote contrasten juist teruggevoerd naar zijn eigen waarneming, zodat hij bij vol bewustzijn ziet wat hem bedwelmt.
Veel dank aan alle assistenten
www.suzandrummen.nl